hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز| آمار بیکاری در استان البرز افزایش یافت

البرز| آمار بیکاری در استان البرز افزایش یافت

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان جوان نشین و مهاجرپذیر البرز معضل بیکاری است. استان البرز بیشترین میزان مهاجرپذیری نسبت به جمعیت را در میان استان‌های کشور دارد و افزایش آمار بیکاری در میان این مهاجران می‌تواند آسیب‌زا باشد.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز نرخ بیکاری استان در پاییز امسال را 15.8 درصد اعلام کرد.

 صدرالدین بلادی موسوی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال 7/11 درصد بوده و نسبت به پاییز ۹۶ تغییری نداشته است، گفت: اما در مقایسه با تابستان فصل گذشته که برابر 12.2درصد بوده، نیم واحد درصد کاهش داشته است.

او با این توضیح که نرخ بیکاری استان البرز در پاییز امسال برابر 15.8 درصد بوده است، گفت: این نسبت در مقایسه با تابستان ۹۷ که 13.8درصد بوده است، ۲ درصد رشد داشته و در قیاس با پاییز ۹۶ نیز که10.3درصد اعلام‌شده بود، حدود 5/5 واحد درصد افزایش پیداکرده است.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز در خصوص علل افزایش نرخ بیکاری در استان البرز، گفت: در بیشتر استان‌های بزرگ کشور که بخش صنعت آن‌ها در بین بخش‌های اقتصادی عمده است، نرخ بیکاری افزایش داشته است و ازجمله این استان‌ها تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و البرز است.

بلادی با تأکید بر اینکه بخش صنعت در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و خدمات بیشتر تحت تأثیر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها قرار دارد، گفت: در استان البرز سهم شاغلان در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب برابر، 53.7، 43.7 و 2.6 درصد است.

او توضیح داد: در پاییز سال جاری استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری به ترتیب با 2/18 و ۱۷ درصد، نرخ بیکاری بالاتر از استان البرز داشته‌اند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز اشاره کرد: به نظر می‌رسد تأثیر مسائل اقتصادی و تحریم‌ها در استان‌هایی که کشاورزی فعال‌تری دارند، کمتراست، شاید به این دلیل میزان بیکاری در این استان‌ها نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است.

بلادی یکی دیگر از دلایل افزایش میزان بیکاری استان البرز را مهاجرپذیری استان برشمرد و گفت: استان البرز بیشترین میزان مهاجرپذیری نسبت به جمعیت را در میان استان‌های کشور دارد و در آمار سرشماری‌های سال‌های ۹۰ تا ۹۵ این مورد به‌طور کامل محسوس است.

او اضافه کرد: آنچه مشاهده می‌شود این است که به دنبال گرانی مسکن و اجاره در تهران شاهد افزایش مهاجرت از این شهر به شهرهای استان البرز ازجمله کرج و شهر جدید هشتگرد بوده‌ایم که نزدیک‌ترین مراکز جمعیتی به تهران هستند وعده‌ای از پایتخت‌نشینان شهرهای البرز را برای مقصد بعدی سکونت خود انتخاب می‌کنند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز در خصوص اینکه پیش‌بینی‌ها برای نرخ بیکاری البرز در نیمه نخست سال آینده چگونه است، توضیح داد: این پیش‌بینی کمی سخت است؛ چون علل متعددی در تغییرات آن تأثیر دارد.

مهارت راه کاهش بیکاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تغییر روش‌های آموزشی در کشور گفت: امروز باید ترویج مهارت‌آموزی را برای کاهش بیکاری در اولویت قرار دهیم.

محمود بهمنی بیان داشتاگرچه شعار تبدیل ایران به مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است اما امروز باید مهارت‌آموزی را فراتر از این موضوع دید. او گفت: اکنون هیچ راهی نداریم جز اینکه نیروی انسانی را به سمت مهارت‌آموزی هدایت کنیم زیرا دنیای امروز بر اساس عرضه و تقاضا مسیر آموزش‌ها تعیین می‌کند. بهمنی افزود: تا سه سال آینده یک‌میلیون دانش‌آموخته دکترا و فوق‌لیسانس در کشور خواهیم داشت و باید زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کرد. او اظهار داشت: توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای از نیازهای جامعه است و باید به آن پرداخت. او گفت: سیستم آموزشی باید تغییر کند و آموزش‌ها فراخور نیازهای اجتماعی ترسیم و تبیین شود.

از خصوصی‌سازی تا کنترل مهاجرت

مونا خانجانی کارشناس امور اقتصادی در مورد راهکارهای کاهش آمار بیکاری گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که سالهاست کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بیکاری است؛ اما بیکاری آن‌چنان هم که تصور می‌شود بدون علاج نیست؛ درصورتی‌که خصوصی‌سازی به‌صورت واقعی اجرا شود می‌تواند به کاهش آمار بیکاری کمک کند. البته خصوصی‌سازی به‌راحتی اجرایی نمی‌شود و اماواگرهای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها رانت‌خواری است. حذف رانت هم به خصوصی‌سازی و هم به افزایش آمار اشتغال کمک می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: تلاش در جهت تثبیت عوامل مؤثر در اقتصاد و سرمایه‌گذاری هم به‌نوعی که به کاهش ریسک بیانجامد می‌تواند به کاهش آمار بیکاری کمک کند؛ عوامل سیاسی، روابط بین‌الملل و تجارت بین‌الملل، بازار پول و نرخ عرضه عواملی هستند که شرایط را برای استمرار و ماندگاری سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنند.

او ادامه داد: تا زمانی که رکود در اقتصاد یک کشور حاکم باشد روزبه‌روز بر آمار بیکاران اضافه می‌شود. در این خصوص، اعمال سیاست انبساطی پولی و مالی می‌تواند به خروج از رکود کمک کند.

علاوه بر این آموزش متناسب با تکنولوژی‌های جدید، بخش دیگری از نیاز بازار کار را تأمین می‌کند که خود می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری کمک کند؛ و در انتها کنترل مهاجرت از کشورهای همسایه به داخل کشور هم می‌تواند یکی از راهکارهای حل معضل بیکاری باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد